8 Symptomów uszkodzonego czujnika MAF (i koszt wymiany)

Udostępnij:

Czujnik masowego przepływu powietrza (MAF) jest ważnym elementem, który umożliwia prawidłowe działanie większości silników samochodowych.

Kontroluje on ilość powietrza dostającego się do silnika samochodu, a następnie przesyła tę informację do jednostki sterującej silnika, która steruje ilością paliwa, jaką wtryskiwacze paliwa powinny wtryskiwać do silnika.

Niestety, czasami zdarza się, że czujnik MAF ulega zużyciu lub jest uszkodzony. W tym artykule omówimy objawy uszkodzenia czujnika MAF, jego lokalizację i koszt wymiany. Zapoznajmy się z typowymi objawami, których należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika MAF są problemy z wydajnością silnika oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Problemy te mogą obejmować utratę mocy, nierównomierne przyspieszanie, trudności z rozruchem, przerwanie ognia lub czarny dym z rury wydechowej.

Ponieważ czujnik masowego przepływu powietrza jest bezpośrednio połączony z silnikiem, każdy problem może zakłócić jego działanie.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzenia czujnika MAF:

Spistreści pokaż Objawy uszkodzonego czujnika MAF 1. Zapala się kontrolka Check Engine 2. Spadek przyspieszenia 3. Nierównomierne lub szarpane przyspieszenie 4. Trudny rozruch 5. Czarny dym z rury wydechowej 6. Nierówne obroty na biegu jałowym 7. Niewypały 8. Zmienione zużycie paliwa Lokalizacja czujnika MAF Diagnozowanie uszkodzonego czujnika masowego przepływu powietrza Czyszczenie zabrudzonego czujnika MAF Koszt wymiany czujnika MAF FAQ Jak sprawdzić, czy masz uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza? Co się dzieje, gdy czujnik MAF ulegnie uszkodzeniu? Jak sprawdzić czujnik MAF? Czy można jeździć z uszkodzonym masowym czujnikiem przepływu powietrza?

Objawy uszkodzonego czujnika MAF

1. Zapala się kontrolka Check Engine

Jednostka sterująca pracą silnika monitoruje przez cały czas wszystkie czujniki w silniku samochodu, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku. Jeśli jeden z czujników wysyła nieprawidłowy sygnał, w sterowniku ECU zapali się kontrolka check engine.

Jeśli czujnik MAF wysyła nieprawidłowe informacje do jednostki sterującej silnika, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka check engine.

ZWIĄZANE: Migająca kontrolka Check Engine: Przyczyny i rozwiązania

2. Spadek przyspieszenia

Uszkodzony czujnik MAF powoduje nieprawidłową mieszankę paliwowo-powietrzną. Wadliwa mieszanka paliwowo-powietrzna może powodować wiele dziwnych problemów z samochodem. Powolny samochód jest jedną z tych rzeczy, które mogą się zdarzyć z powodu wadliwej mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jeśli zauważyłeś, że Twój samochód jest znacznie wolniejszy niż zwykle, istnieje duże ryzyko, że winę za to ponosi czujnik MAF.

3. Przyspieszenie nierównomierne lub szarpane

Jak można podejrzewać, wadliwa mieszanka paliwowo-powietrzna spowodowana przez uszkodzony czujnik MAF może również powodować nierównomierne lub szarpane przyspieszanie.

Dzieje się tak najczęściej dlatego, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt uboga, przez co silnik samochodu "głoduje" z powodu braku pożywienia, co powoduje szarpanie.

Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata, może również zgasić zapłon wytwarzany przez świecę zapłonową, co spowoduje nierównomierne przyspieszenie.

4. Trudny rozruch

Jeśli zauważysz, że rano coraz trudniej jest uruchomić samochód, istnieje prawdopodobieństwo, że przyczyną problemu jest uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza.

Wszystkie silniki samochodowe są bardzo wrażliwe na prawidłową mieszankę paliwowo-powietrzną w momencie startu. Jeśli w tym momencie mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata lub zbyt uboga, samochód może w ogóle nie zapalić lub po prostu kręcić korbą nieco dłużej niż zwykle.

5. Czarny dym z rury wydechowej

Czarny dym z wydechu powstaje, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata. Dlatego jeśli zauważysz, że z rury wydechowej wydobywa się dużo czarnego dymu - istnieje spore ryzyko, że silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance, czego przyczyną może być uszkodzony czujnik MAF.

Można również zauważyć dym o szarym zabarwieniu, ale znacznie więcej niż zwykle, jeśli silnik pracuje z nieco bogatszą mieszanką niż zwykle.

6. Nierówna praca na biegu jałowym

Silnik jest najbardziej wrażliwy na problemy z silnikiem podczas pracy na biegu jałowym. Z tego powodu najczęściej zauważa się problemy z przepływem powietrza lub zapłonem na biegu jałowym.

Jeśli w ostatnim czasie praca na biegu jałowym stała się bardzo trudna lub nawet silnik zgaśnie - istnieje duże prawdopodobieństwo, że czujnik MAF uległ uszkodzeniu.

ZWIĄZANE: Przyczyny twardych obrotów biegu jałowego i jak je usunąć

7. Mylne zapłony

Mylne zapłony występują, gdy jeden lub więcej cylindrów nie jest w stanie spalić paliwa. Do prawidłowego spalania paliwa silnik potrzebuje trzech rzeczy - odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej, zapłonu i kompresji.

Dlatego też, jeżeli mieszanka paliwowo-powietrzna znacznie odbiega od specyfikacji, może to spowodować, że jeden lub więcej cylindrów w ogóle nie zapali się, a to spowoduje przerwanie pracy silnika.

8. Zmienione zużycie paliwa

Ten ostatni objaw jest prawdopodobnie najbardziej oczywisty, ponieważ wiadomo już, że uszkodzony czujnik MAF powoduje niewłaściwą mieszankę paliwowo-powietrzną. Dlatego uszkodzony czujnik MAF może powodować wzrost lub spadek zużycia paliwa.

Może się wydawać, że spadek zużycia paliwa to dobra rzecz, ale w rzeczywistości może to spowodować uszkodzenie silnika, co w przyszłości będzie wiązało się z wyższymi kosztami eksploatacji.

Lokalizacja czujnika MAF

Czujnik MAF znajduje się na dużym przewodzie między kolektorem dolotowym a skrzynką filtra powietrza, często montowany jest na skrzynce filtra powietrza.

Jego dokładna lokalizacja różni się w zależności od producenta, ponieważ czujnik jest montowany w zależności od konstrukcji silnika.

Aby sprawdzić lokalizację, można skorzystać z podręcznika naprawy lub szybko poszukać w Internecie. Sprawdź na zdjęciach, gdzie może być umieszczony.

Diagnozowanie uszkodzonego czujnika masowego przepływu powietrza

Czujniki MAF często bywają dość drogie, dlatego ważne jest postawienie właściwej diagnozy przed podjęciem decyzji o wymianie czujnika MAF.

Diagnozowanie czujnika MAF jest często stosunkowo łatwe, jeśli wiesz, czego szukasz. Aby jednak prawidłowo zdiagnozować czujnik MAF, należy prawidłowo zmierzyć wartości dla konkretnego silnika i modelu samochodu, co można znaleźć w podręczniku naprawy.

  1. Podłącz skaner OBD2 i sprawdź bieżące dane z czujnika MAF na biegu jałowym. Powinna ona wynosić 0 mg.
  2. Uruchom samochód i ponownie sprawdź wartości z czujnika MAF. Powinna ona wzrastać po zwiększeniu obrotów silnika i spadać wraz z ich zmniejszaniem; jeśli wartość jest stabilna, albo coś jest nie tak z urządzeniem diagnostycznym, czujnikiem MAF, albo z podłączonymi do niego przewodami.
  3. Wyjmij wtyczkę z czujnika MAF i sprawdź, czy nie jest skorodowany.
  4. Sprawdź w instrukcji naprawy, jak zmierzyć czujnik i jego okablowanie. Więcej informacji na temat testowania czujnika MAF można znaleźć w tym filmie.
  5. Wyczyść lub wymień czujnik MAF, jeśli jest uszkodzony, albo napraw okablowanie, jeśli jest uszkodzone.

Czyszczenie zabrudzonego czujnika MAF

Często problemy związane z czujnikiem masowego przepływu powietrza wynikają z gromadzenia się brudu i zanieczyszczeń na głowicy czujnika. Nagromadzenie się tych cząstek z czasem powoduje słabe działanie czujnika.

Czyszczenie czujnika MAF jest często stosunkowo proste. Wystarczy wyjąć głowicę czujnika z obudowy czujnika MAF i ostrożnie wyczyścić ją za pomocą środka do czyszczenia elektroniki lub specjalnego środka do czyszczenia czujników, takiego jak ten:

3 580 recenzji CRC 05110 Środek do czyszczenia czujników masowego przepływu powietrza - 11...
  • Zwiększa moc i poprawia...
  • Bezpieczny dla plastiku - wysycha w ciągu kilku sekund
  • Niezgodny z normami Voc w Kalifornii i na rynku pozakrajowym
  • Używaj za każdym razem, gdy czyścisz lub zmieniasz swój...
$12.41 Zobacz ostatnią cenę

Koszt wymiany czujnika MAF

Średni koszt wymiany czujnika MAF wynosi od 140 do 550 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny.

Koszt czujnika masowego przepływu powietrza wynosi od 100 do 400 USD, natomiast koszt robocizny od 40 do 150 USD.

Sam czujnik MAF jest często dość drogi, ponieważ czasami trzeba wymienić całą obudowę czujnika MAF. Nawet sam czujnik może być drogi.

Na szczęście wymiana czujnika MAF jest często bardzo prosta i w przypadku większości modeli samochodów zajmuje 10 minut. Często można to zrobić samodzielnie, jeśli ma się tylko podstawowe umiejętności w zakresie obsługi samochodu.

FAQ

Skąd wiadomo, że masz uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza?

Istnieje wiele oznak, które sygnalizują uszkodzenie czujnika MAF. Jednym z tych sygnałów jest kontrolka kontrolna silnika, niższe osiągi silnika, nierówna praca na biegu jałowym i większe zużycie paliwa.

Co się dzieje, gdy czujnik MAF ulegnie uszkodzeniu?

Czujnik MAF jest istotną częścią silnika samochodowego, dlatego w przypadku jego uszkodzenia może dojść do wielu problemów. Najczęstsze objawy to kontrolka check engine, złe osiągi silnika, nierówna praca na biegu jałowym i zwiększone zużycie paliwa.

Jak przetestować czujnik MAF?

Do sprawdzenia czujnika MAF potrzebny jest multimetr do pomiaru rezystancji czujnika. Aby poznać opór, jaki powinien być widoczny na multimetrze, można sprawdzić w instrukcji naprawy danego modelu samochodu.

Czy można jeździć z uszkodzonym masowym czujnikiem przepływu powietrza?

Uszkodzony masowy czujnik przepływu powietrza może spowodować wiele problemów z silnikiem samochodu, dlatego nie zaleca się jazdy z nim. Jeśli jednak silnik pracuje prawidłowo, można bez problemu powoli dojechać do najbliższego warsztatu.