Korekta lakieru dla całkiem nowego Forda Focus RS?

Udostępnij:

Ford Focus RS został po raz pierwszy uruchomiony w 2002 roku, ale nadal jest tylko w 3 generacji. Jednak ta 3. generacja ma jedną lub dwie dodatkowe sztuczki w rękawie, które zachwycą nawet najbardziej doświadczonego właściciela RS.

W celu osiągnięcia odznaki RS, samochód ten jest testowany w najbardziej nieprzyjaznym środowisku, od mroźnej Arktyki do palącego upału pustyni Arizonan i na jednych z najtrudniejszych torów na świecie. Ta generacja może pochwalić się bezpośrednim wtryskiem paliwa, podwójnym, niezależnym układem zmiennych faz rozrządu i turbosprężarką typu twin-scroll, dzięki czemu osiąga moc 350 PS, prędkość maksymalną 167 mph i przyspieszenie boczne 1g. Dzięki napędowi na wszystkie koła i systemowi dynamicznej kontroli momentu obrotowego, kierowcy mogą być pewni całkowitej przyczepności i precyzyjnej kontroli na krętych zakrętach, niezależnie od warunków pogodowych i drogowych. Aby zwiększyć stabilność i kontrolę, elektronicznie sterowane zestawy sprzęgieł pomagają zrównoważyć moment obrotowy silnika pomiędzy tylnymi kołami, podczas gdy rama pomocnicza została zaprojektowana z dodatkową sztywnością skrętną, aby zminimalizować przechyły nadwozia. Do tego dochodzi Launch Control i możliwość wyboru jednego z czterech zaprogramowanych trybów jazdy: Normal, Sport, Track lub Drift i masz samochód, który oznacza poważny biznes.

Właściciel tego nowego RS-a odebrał go od dealera i dostarczył bezpośrednio do UF Detailing Studio, gdzie poddał go zabiegom New Car Protection Treatment, Alloy Wheel Protection, Glass ClearVision Treatment oraz Leather Protection. Po przybyciu na miejsce, wyglądało na to, że badał on i cieszył się trybem Sport lub Drift, a być może obydwoma!

Zgodnie z instrukcjami, dealer pozostawił samochód w całkowitym stanie nienaruszonym, więc osłony ochronne założone przed transportem z fabryki do dealera pozostały na swoim miejscu. Pierwszym zadaniem było ich usunięcie przed rozpoczęciem procesu dekontaminacji.

Po usunięciu folii i pianki, aby upewnić się, że wszystkie elementy pozostałości kleju zostały wyeliminowane, karoseria została potraktowana środkiem do usuwania smoły i kleju Gtechniq W7 Tar & Glue Remover. Następnie karoseria i koła zostały potraktowane uniwersalnym środkiem czyszczącym w celu usunięcia odprysków oleju napędowego, olejów i innych osadów na bazie smaru.

Szczególną uwagę zwrócono na bagażnik, maskę, pokrywę silnika i drzwi oraz korek wlewu paliwa, które są naturalną pułapką dla tłustych osadów.

Następnie karoseria i koła zostały potraktowane środkiem Gtechniq W6 Iron & General Fallout Remover w celu usunięcia wszelkich cząstek, które mogły przylgnąć do powierzchni. Aktywny składnik obkurcza cząsteczki, dzięki czemu zrywają one wiązania, które utworzyły się między podłożem i umożliwiają ich spłukanie.

Normalnie nie spodziewałbyś się zobaczyć cząsteczek żelaza przyczepionych do zupełnie nowego samochodu, ale wiele nowych samochodów jest transportowanych koleją podczas podróży z fabryki do salonu i dlatego są przechowywane obok bocznic kolejowych. Dodatkowo, ten samochód był prowadzony od dealera, więc cząstki mogły pochodzić z klocków hamulcowych, które rozdrabniają się, gdy hamulce są uruchamiane. Używając uszczelniacza ceramicznego należy upewnić się, że nie zaklejamy lakieru lub felg żadnymi zanieczyszczeniami.

Koła zostały następnie umyte przy użyciu wiadra UF Wheel Bucket z osłoną przeciwpyłową i Gtechniq G-Wash. Wełna do kół została użyta do przejścia przez szprychy ze stopu, aby dokładnie oczyścić felgi, aż do ich tylnej części.

Po spłukaniu kół, cały samochód został wstępnie oczyszczony przy użyciu Ultimate Snow Foam. Gęsta, przylegająca piana usuwa większe cząstki brudu i piasku z powierzchni lakieru samochodu.

Stosowanie piany Ultimate Snow Foam stanowi zasadniczą część procesu bezdotykowego odkażania i jest to etap wykonywany w przypadku każdego samochodu, który przechodzi przez studio. Zbyt łatwo jest zaplątać żwir w rękawicę do mycia, przetrzeć nią tam i z powrotem lakier, a tym samym spowodować zarysowania i swirle, które następnie trzeba by było polerować maszynowo w celu ich usunięcia. O wiele lepiej jest chronić lakier, usuwając jak najwięcej zanieczyszczeń metodami bezdotykowymi.

Po spłukaniu piany i zanieczyszczeń, RS został umyty przy użyciu metody dwóch wiader, szamponu G-Wash i dwustronnej maty do mycia Ulti-Mitt z merynosów. Po kolejnym płukaniu, do węża podłączony został filtr Aqua Gleam De-Ionising Water Filter, który pozwolił na ostateczne opłukanie samochodu czystą wodą. RS został osuszony miękkimi mikrofibrami i przeniesiony do studia detailingowego. Tutaj, samochód został poddany oględzinom w świetle o wysokiej intensywności.

Mimo, że RS był nowy, zawsze przeprowadzana jest dokładna kontrola lakieru. Wielokrotnie widzieliśmy nowe samochody z uszkodzeniami lakieru i niestety tym razem znaleźliśmy rozległe problemy. Zarysowania, niezliczone swirle i ślady po polerowaniu maszynowym w postaci "świńskiego ogona". Byłem naprawdę zaskoczony, co do zakresu uszkodzeń, ale potem, jak zacząłem pracować, aby poprawić problemy zdałem sobie sprawę, jak miękkie wykończenie farby było. Jeśli ktoś bez dobrego zrozumienia rodzajów farb próbował przygotować samochód, byłoby bardzo łatwo spowodować te problemy.

Do korekty lakieru użyto RUPES LHR 15ES z 3M PERFECT-IT III Yellow Polishing Pad i Koch-Chemie Heavy Cut H8.02. Na lakierowanych plastikowych listwach ozdobnych zastosowano RUPES LHR 12E Duetto z UHS Easy Gloss Compound i UHS Polishing Foam Pads.

Uszlachetnianie miękkiego lakieru jest trudniejsze niż jego korekta - ponieważ tak łatwo się on brudzi, uszlachetnianie musi być wykonywane ostrożnie, przy użyciu produktów, które mają wystarczającą siłę nacisku, aby wypolerować lakier, ale nie za dużo, co mogłoby wprowadzić mikro zarysowania. Jest to szczególnie trudne w przypadku czarnego lakieru, na którym widać każdy najmniejszy ślad. Wybrałem kombinację, która będzie wystarczająco delikatna, aby wzmocnić połysk i naprawdę wydobyć przejrzystość wykończenia.

Tak więc, aby udoskonalić, FLEX PE14-2 Rotary został użyty z 3M PERFECT-IT III Black Polishing Pad i Meguiar's #205 Ultra Finishing Polish.

Po przywróceniu pełnego połysku, lakier i koła zostały przetarte Gtechniq Panel Wipe, aby usunąć wszelkie pozostałości politury lub silikonu, które mogłyby naruszyć warstwę uszczelniającą. W tym przypadku, klient zdecydował się na "Ultra Protection", a konkretnie na flagowy, profesjonalny nanouszczelniacz Gtechniq, Crystal Serum, wykończony warstwą EXO V2 Ultra Hybrid Coating.

To połączenie powłok Gtechniq nosi nazwę "Crystal Serum Black". Crystal Serum to innowacyjny produkt, który jest nakładany jako pojedyncza powłoka, ale w rzeczywistości utwardza się jako podwójna warstwa. Dolna warstwa jest nieco bardziej miękka, więc zapewnia elastyczność, a górna warstwa utwardza się do około 9H (ołówkowa skala twardości). W rezultacie otrzymujemy odporną na zarysowania warstwę protektorową, która odpycha zanieczyszczenia środowiskowe, a ponieważ jest praktycznie odporna na skrajne wartości pH, może również wytrzymać opady przemysłowe i ostre środki chemiczne stosowane podczas mycia. Dodanie EXO zapewnia dodatkową gładkość i połysk wykończenia, zwiększając hydrofobowość efektu końcowego, dzięki czemu woda dosłownie spływa z powierzchni poddanych obróbce.

Ten RS miał zmodernizowane, 19-calowe, czarne, kute felgi aluminiowe z malowanymi zaciskami hamulcowymi. Zostały one zabezpieczone przy użyciu Gtechniq C5 Alloy Wheel Armour. Ta oparta na nanotechnologii powłoka tworzy kowalencyjne połączenie z lakierem felg, tworząc wytrzymałą, odporną na wysoką temperaturę barierę, która odpycha brudną wodę, oleje i hamuje osadzanie się pyłu hamulcowego. Zabezpieczone powierzchnie dłużej pozostają czyste i są łatwiejsze w utrzymaniu. Silny proces wiązania chemicznego oznacza, że powłoka nie zmywa się ani nie odparza - jedna powłoka może zapewnić nawet dwunastomiesięczną ochronę ciężko pracujących felg.

Określono również obróbkę szkła ClearVision. Szkło zostało więc oczyszczone przed pokryciem go powłoką Gtechniq G1 ClearVision Smart Glass. Zapewnia to hydrofobową barierę, która sprawia, że woda deszczowa zbiera się w miejscu kontaktu i łatwo spływa, nawet podczas jazdy z relatywnie niską prędkością. Dodatkowo, dzięki właściwościom hydrofobowym, śnieg i lód nie mogą skutecznie przywierać do pokrytej nimi powierzchni, co sprawia, że wczesny start w mroźne poranki jest znacznie szybszy i łatwiejszy!

Skórzane fotele Recaro z oznaczeniem RS zostały lekko oczyszczone przy użyciu łagodnego środka czyszczącego Colourlock Leather Cleaner. Następnie zabezpieczono je środkiem Gtechniq L1 AB Leather Guard. W przeciwieństwie do "odżywiania" skóry, które może pozostawić lepki osad przyciągający brud, L1 AB łączy się ze skórą tworząc barierę ochronną, która odpycha płyny. Dzięki temu zabezpieczona skóra jest odporna na plamy i zachowuje naturalny, satynowy połysk. Ponadto L1 AB zawiera składnik antybakteryjny, który zapobiega przenoszeniu i rozprzestrzenianiu się zarazków.

Efekt końcowy był naprawdę imponujący. Kiedy przyjechał do studia, nie był jeszcze chroniony jak nowy samochód, ale kiedy wyjeżdżał, wyglądał jak nowy, chroniony samochód!

Redakcja "Polskie Szkoły Jazdy".

- polskieszkolyjazdy.pl