6 Objawy niskiego poziomu płynu w skrzyni biegów (sprawdź poziom)

Udostępnij:

Płyn przekładniowy jest często uważany za rzecz oczywistą, ale jest on głównym elementem nowoczesnego pojazdu. Choć nie poświęca się mu tyle uwagi, co olejowi silnikowemu, posiadanie odpowiedniej ilości płynu przekładniowego jest równie ważne.

Choć nigdy nie powinno być go za mało, istnieją pewne problemy, które mogą go powodować. Przyjrzyjmy się pokrótce, jakich objawów należy szukać.

Najczęstszym objawem niskiego poziomu płynu przekładniowego jest ślizganie się lub przegrzanie przekładni. Można również zauważyć opóźnione, nieregularne lub inne problemy z przełączaniem biegów. W niektórych modelach samochodów może to również powodować zapalenie się lampki ostrzegawczej na desce rozdzielczej.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 objawów niskiego poziomu płynu przekładniowego, na które należy zwracać uwagę.

Zawartość pokaż Objawy ubytku płynu w skrzyni biegów 1. Ślizgająca się skrzynia biegów 2. Przegrzana skrzynia biegów 3. Opóźnione włączanie biegów 4. Nieregularna zmiana biegów 5. Niemożność zmiany biegów 6. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej Jak sprawdzić płyn przekładniowy 1. Znajdź pręt pomiarowy 2. Sprawdź poziom płynu 3. Ocenić stan płynu 4. Napełnij płyn Jak często należy uzupełniać płyn w skrzyni biegów? Koszty serwisu płynu przekładniowego

Objawy niskiego poziomu płynu przekładniowego

1. Ślizgająca się skrzynia biegów

Skrzynia biegów powinna płynnie zmieniać biegi bez większego zainteresowania. Jeśli jednak podczas zmiany biegów ma się wrażenie, że biegi się ślizgają, jest to wskaźnik, że poziom płynu może być niski.

Poślizg może być również połączony z nagłą zmianą biegów, skokami prędkości obrotowej i odgłosami zgrzytania. Wszystkie te objawy wskazują na to, że występuje problem i istotne materiały cierne nie są w stanie się zaangażować. Jeśli nie będzie to kontynuowane, może dojść do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów.

2. Przegrzana skrzynia biegów

W miarę jak ubywa płynu przekładniowego, przekładnia staje się podatna na uszkodzenia z powodu braku smarowania. W przypadku przegrzania skrzyni biegów można zauważyć dym wydobywający się z pojazdu lub zapach spalenizny.

Problem ten może również objawiać się utratą mocy i nieregularną zmianą biegów. W każdym przypadku należy zjechać na pobocze i przerwać jazdę, zanim dojdzie do dalszych uszkodzeń. W przeciwnym razie konieczny będzie zakup nowej skrzyni biegów.

3. Opóźnione włączanie biegów

W miarę ubywania płynu przekładniowego można zauważyć opóźnienie przy zmianie biegów. Ponadto, gdy samochód przechodzi z trybu jazdy do biegu wstecznego, może wystąpić niewielka przerwa przed włączeniem biegu.

Problem ten występuje, ponieważ ciśnienie w przekładni hydraulicznej nie jest wystarczające do normalnej zmiany biegów.

4. Nieregularna zmiana biegów

Jeśli zmiana biegów nie przebiega tak, jak powinna, może to być związane z niskim poziomem płynu. Nieprawidłowości mogą objawiać się jako uczucie trzaskania lub opóźnienia.

Można również zauważyć, że zmiana biegów odbywa się częściej. Brak płynu wpływa na czas i płynność zmiany biegów.

5. Niemożność zmiany biegów

Jeśli płyn przekładniowy zostanie całkowicie opróżniony, może się okazać, że w ogóle nie będzie można zmienić biegu pojazdu. Ten uszczelniony układ wymaga smarowania, aby mógł działać.

Można spróbować napełnić skrzynię biegów płynem przekładniowym i sprawdzić, czy to rozwiąże sytuację. Jednak jazda samochodem bez odpowiedniej ilości płynu mogła spowodować nieodwracalne uszkodzenie skrzyni biegów.

6. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej

Dla większości kierowców pierwszym sygnałem, że poziom płynu jest niski, jest lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej. W nowoczesnych układach przeniesienia napędu zastosowano wiele czujników elektronicznych, które ostrzegają o wszelkich problemach.

Kod usterki jest natychmiast przesyłany do komputera samochodu, gdzie jest ostrzegany za pomocą lampki ostrzegawczej. Jeśli zapali się kontrolka Check Engine lub kontrolka skrzyni biegów, może to oznaczać po prostu niski poziom płynu. Tak czy inaczej, zawsze należy zwracać uwagę na lampki ostrzegawcze i podejmować natychmiastowe działania.

Jak sprawdzić poziom płynu w skrzyni biegów

Po zauważeniu objawu niskiego poziomu płynu przekładniowego należy sprawdzić, ile go jest w układzie. Nawet bez doświadczenia w zakresie mechaniki można sprawdzić poziom płynu przekładniowego.

1. Znajdź pręt pomiarowy

Aby sprawdzić poziom płynu, należy znaleźć pręt pomiarowy skrzyni biegów. Bagnet znajduje się w komorze silnika pod maską. Nie należy go mylić z bagnetem olejowym.

Wskaźnik skrzyni biegów może znajdować się dalej w komorze silnika, bliżej ściany ogniowej. Często jest on oznaczony symbolem skrzyni biegów.

Jeśli nie widzisz bagnetu, nie ma powodu do paniki. W wielu nowszych samochodach nie ma bagnetu; wszystko jest sterowane elektronicznie. Można natomiast sprawdzić, czy nie ma żadnych wycieków. Jeśli nie widać żadnych wycieków, poziom powinien być w porządku!

Jeśli nie można sprawdzić poziomu płynu przekładniowego, a występują problemy, należy oddać samochód do serwisu. W przeciwnym razie wykonaj poniższe czynności.

2. Sprawdź poziom płynu

Pozwól, aby samochód lekko się rozgrzał. Płyn przekładniowy należy sprawdzić, gdy samochód stoi na równym podłożu, a silnik pracuje na biegu jałowym.

Wyciągnij bagnet płynu przekładniowego i wytrzyj go czystym ręcznikiem papierowym. Powoli wymień go i wyciągnij z powrotem.

Przyjrzyj się poziomowi płynu na pręcie. Są tam wskaźniki informujące, czy płyn jest "pełny", "niski" lub "do pełna". 3.

3. Ocenić stan płynu

Oprócz sprawdzenia, ile płynu znajduje się w układzie, ważne jest również poznanie jego stanu. Przetrzyj bagnet na białym ręczniku papierowym, aby ocenić kolor.

Jeśli płyn jest nowy, będzie miał kolor czerwonawo-różowy. Jeśli jednak wymaga wymiany, będzie miał kolor brązowoczerwony.

Czarny lub ciemnobrązowy płyn oznacza, że potrzebna jest nie tylko wymiana płynu przekładniowego, zwłaszcza jeśli ma on zapach spalenizny. Jeśli zauważysz wióry metalowe, oznacza to, że wewnętrzne elementy skrzyni biegów uległy uszkodzeniu. Najczęściej dzieje się tak, ponieważ skrzynia biegów nie była prawidłowo serwisowana.

Tutaj dowiesz się więcej o różnych kolorach płynu przekładniowego:

RELATED: Schemat kolorów płynu przekładniowego - 5 różnych etapów

4. Napełnij płyn

Jeśli poziom płynu jest niski, ale wygląda dobrze, możesz go uzupełnić. Należy jednak dowiedzieć się, co dzieje się z płynem, ponieważ nie powinien on wyciekać.

Napełnij płyn przekładniowy przez rurkę, do której pasuje bagnet. Upewnij się, że użyłeś lejka, aby uniknąć bałaganu.

Upewnij się, że używasz właściwego płynu do skrzyni biegów. Prawidłowe specyfikacje można znaleźć w instrukcji serwisowej.

Jak często należy uzupełniać płyn w skrzyni biegów?

Nie powinno być potrzeby uzupełniania płynu przekładniowego, chyba że wystąpi nieszczelność lub usterka. Poszukaj wycieków pod samochodem, aby ustalić, skąd pochodzi problem.

Jeśli nie widać wycieku, może to być problem wewnętrzny, który powinien zostać zdiagnozowany przez mechanika.

Aby ustalić, jak często należy wymieniać płyn, należy sprawdzić instrukcję naprawy lub obsługi.

Koszty serwisu płynu przekładniowego

Wymiana płynu w automatycznej skrzyni biegów kosztuje od 80 do 250 USD, jeśli jest wykonywana przez profesjonalne centrum serwisowe. Podczas tej usługi należy wymienić filtr i wyczyścić panewki. W przeciwnym razie zanieczyszczenia mogą spowodować problemy z nowym płynem przekładniowym.

Cena płynu do automatycznej skrzyni biegów ATF+4 lub SP4 waha się od 8 do 20 dolarów za każdą kwartę, a przeciętny pojazd wymaga od 5 do 15 kwart, co daje sumę od 50 do 120 dolarów. Nowy filtr będzie prawdopodobnie kosztował od 15 do 30 dolarów, a nowa uszczelka panewki również kilka dolarów.

Jeśli potrafisz samodzielnie wymienić płyn przekładniowy, zauważysz znaczne oszczędności.

Redakcja "Polskie Szkoły Jazdy".

- polskieszkolyjazdy.pl