Zasada działania oświetlenia adaptacyjnego z systemem inteligentnych reflektorów

Udostępnij:

Zasada działania oświetlenia adaptacyjnego z systemem inteligentnych reflektorów

Oświetlenie jest istotną częścią życia człowieka. Obecność świateł zewnętrznych w pojeździe jest niezbędnym atrybutem bezpiecznej jazdy. W ostatnich czasach można zaobserwować gwałtowny rozwój technologiczny w tej dziedzinie.
Żarówki samochodowe ewoluowały od halogenowych do LED, które są dziś popularne. Pozytywne cechy LED doprowadziły do rozwoju technologii inteligentnego oświetlenia. Wiązka zapewnia dobrą widoczność w nocy bez zakłóceń świetlnych dla nadjeżdżających samochodów.
Ostatnio stosowanie oświetlenia adaptacyjnego stało się bardzo popularne, a producenci samochodów aktywnie włączają je do swoich modeli.
Wszystko zaczęło się od systemu kontroli świateł zakrętowych, który działa w następujący sposób. Podczas włączania kierunkowskazu oraz podczas wykonywania skrętu żarówka oświetla drogę pod kątem 40 stopni z boku samochodu po odpowiedniej stronie. Kolejnym etapem w rozwoju technologii było dynamiczne oświetlenie, w którym obrót kierownicy powodował obrót reflektorów o 15 stopni na zewnątrz i 8 stopni do wewnątrz. Ale jeśli chodzi o technologie przyszłości, a raczej już teraźniejszości, godny uwagi jest inteligentny system oświetlenia adaptacyjnego pod ogólną nazwą Adaptive Front Lighting System oparty na zintegrowanych modułach LED.
System podzielony jest na specjalne tryby świetlne. Podczas jazdy po autostradzie kierowca używa świateł drogowych. Jeśli na nadjeżdżającym pasie znajduje się samochód, sterownik reflektorów otrzymuje sygnał z kamery, aby zoptymalizować tryb oświetlenia. Taka manipulacja pozwoli uniknąć oślepiania nadjeżdżających użytkowników drogi. W przypadku jazdy z prędkością od 55 do 100 km/h w kierunku dodatkowym dostępny jest tryb, w którym wiązka światła rozdziela się asymetrycznie. Kierowca ma dobrą widoczność, ale oślepia nadjeżdżający ruch. Program Adaptive Front Lighting System oferuje również opcje oświetlenia toru jazdy, gdy widoczność jest słaba z powodu niekorzystnych warunków pogodowych.
Technologia wciąż się doskonali, a już w 2016 roku Valeo zaproponowało śmiały pomysł dla Audi A3 - Adaptive Driving Beam (ADB). Technologia, w której światła drogowe reflektorów samochodowych nie oślepiają już kierowców nadjeżdżających pojazdów. Następnie firma Valeo Matrix Beam rozwinęła koncepcję opartą na zasadzie sterowania chipem segmentu LED w zespole reflektorów. Ocena sytuacji na drodze dokonywana jest za pomocą samochodowej kamery wideo. W przypadku wystąpienia niebezpiecznej lub niedogodnej sytuacji w stosunku do nadjeżdżającego samochodu, sterownik świateł uaktywnia się i normalizuje strumień świetlny.
Kierowca z takimi reflektorami ma zapewnioną niezakłóconą, dobrą widoczność na drodze. Należy zauważyć, że oprócz optymalizacji profilu wiązki świetlnej, poprawie ulega również strumień świetlny.





29.04.2020, 1111 wyświetleń.

Redakcja "Polskie Szkoły Jazdy".

- polskieszkolyjazdy.pl