Czy Twój samochód jeździ wolniej niż zwykle i czy na desce rozdzielczej miga kontrolka "check engine"? W takim razie istnieje duże ryzyko, że Twój samochód cierpi na wyciek doładowania.
Wyciek doładowania może powodować wiele różnych dziwnych objawów. Istnieje kilka z nich, którym warto przyjrzeć się bliżej, aby zidentyfikować wyciek doładowania. Ale co to jest wyciek doładowania i jakie są jego najczęstsze objawy? Przyjrzyjmy się pokrótce tym objawom:
Najczęstsze objawy wycieku doładowania to utrata mocy i kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak wolne obroty turbosprężarki, niska oszczędność paliwa i czarny dym wydobywający się z rury wydechowej podczas przyspieszania.
Choć to tylko niektóre z nich, a nie pełna lista, doskonale nadaje się ona do szybkiego przeoczenia. Na szczęście poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów nieszczelności układu doładowania.
Spistreści show Objawy wycieku płynu doładowującego 1. Wolne obroty turbo 2. Utrata mocy 3. Lampka kontrolna silnika 4. Czarny dym z wydechu 5. Niska oszczędność paliwa 6. Słaba praca na biegu jałowym Co to jest wyciek doładowania? Jak znaleźć wyciek doładowaniaObjawy wycieku doładowania
1. Wolne obroty turbosprężarki
Działanie turbo polega na zwiększeniu ilości powietrza i paliwa, które można zmieścić w cylindrze, co prowadzi do zwiększenia mocy i osiągów. Zanim jednak turbo zacznie działać, jego turbina musi obracać się bardzo szybko. Dopóki to nie nastąpi, turbo nie odgrywa żadnej roli w zwiększaniu mocy samochodu.
Problem ten, zwykle nazywany opóźnieniem turbo, występuje, gdy turbina rozpędza powietrze i paliwo, aby wysłać je do cylindrów. Jeśli proces ten przebiega wolniej niż zwykle, masz do czynienia z wyciekiem doładowania. Koncepcja jest prosta: z powodu nieszczelności turbo potrzebuje więcej czasu, aby napełnić przewody doładowania.
2. Utrata mocy.
Podczas przyspieszania turbo wytwarza ciśnienie w przewodach doładowania, aby zwiększyć osiągi samochodu. Jeżeli występuje nieszczelność układu doładowania, napełnienie tych przewodów ciśnieniem zajmie więcej czasu, a ciśnienie będzie niższe niż zwykle.
Spowoduje to drastyczną utratę mocy silnika samochodu. Jeśli nieszczelność jest duża, może to nawet oznaczać utratę całego ciśnienia w turbosprężarce.
3. Lampka kontrolna silnika
Lampka kontrolna check engine monitoruje wszystkie czujniki silnika samochodowego, w tym czujnik ciśnienia doładowania.
Jeśli ciśnienie doładowania w turbosprężarce jest nieprawidłowe, co będzie miało miejsce w przypadku wycieku doładowania, zapali się kontrolka check engine.
Jeśli na desce rozdzielczej jest widoczna kontrolka check engine, należy sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2.
4. Czarny dym z wydechu
Czujnik MAF mierzy ilość powietrza dostającego się do silnika. Jeśli w przewodach między czujnikiem MAF a silnikiem występuje nieszczelność, następuje utrata mierzonego powietrza.
Spowoduje to powstanie nieprawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej, a w większości przypadków mieszanki bogatej. Zbyt bogata mieszanka będzie powodować czarny dym z rury wydechowej. Jeśli więc podczas przyspieszania z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, zdecydowanie należy sprawdzić, czy nie ma przecieków doładowania.
5. Niska oszczędność paliwa
To samo dotyczy zużycia paliwa w przypadku nieszczelności układu doładowania i pomiaru czujnika MAF.
Może nie da się tego łatwo rozróżnić, ale jeśli będziesz obserwować średnie zużycie paliwa w swoim samochodzie, łatwo wychwycisz nieszczelność układu doładowania.
Jeśli samochód zużywa więcej paliwa niż powinien, masz problem. W takich sytuacjach pomocny może okazać się test szczelności układu doładowania.
6. Słaba praca na biegu jałowym
Dotyczy to tylko samochodów wyposażonych w czujnik masowego przepływu powietrza (MAS/MAF). MAF wykrywa ilość powietrza opuszczającego turbinę i wchodzącego do silnika.
Jeśli występuje duży wyciek doładowania, samochód będzie miał problemy z pracą na biegu jałowym. Wskutek nieszczelności samochód może utknąć w martwym punkcie i zamknąć się.
Nie jest to bardzo częste w przypadku słabych obrotów biegu jałowego z powodu nieszczelności przewodu doładowania, częściej występuje, gdy nieszczelność jest na kolektorze dolotowym za korpusem przepustnicy, ale może to być prawdą, jeśli jest to duża nieszczelność.
Co to jest wyciek doładowania?
Wyciek doładowania to rodzaj wycieku powietrza na drodze wlotowej tuż przed cylindrami silnika. Zasadniczo jest to poluzowany zacisk lub uszkodzony przewód, który nie radzi sobie z ciśnieniem doładowania turbo.
Ignorowanie wycieku doładowania spowoduje skrócenie żywotności turbosprężarki, a w konsekwencji skrócenie żywotności silnika samochodu.
ECU określa stosunek paliwa do powietrza; jeśli jednak po drodze dochodzi do wycieku powietrza, stosunek ten jest obliczany nieprawidłowo.
Silniki wysokoprężne są pod tym względem bardziej tolerancyjne, ponieważ lepiej znoszą wysoki stosunek paliwa do powietrza. Jednak silniki benzynowe są na to wrażliwe. Dlatego kontrola szczelności układu doładowania jest konieczna, aby zapewnić optymalne osiągi samochodu.
Jak znaleźć wyciek doładowania
Możesz spróbować znaleźć wyciek doładowania w trudny lub łatwy sposób.
Aby łatwo znaleźć nieszczelność układu doładowania, należy użyć urządzenia do wykrywania spalin EVAP. Za pomocą tego typu urządzenia można błyskawicznie znaleźć wycieki doładowania.
Jeśli z jakiegoś miejsca w komorze silnika wydobywa się dym, najprawdopodobniej masz tam nieszczelność układu doładowania.
Jeśli masz mały warsztat, zdecydowanie nadszedł czas, aby w niego zainwestować. Moje rekomendacje urządzeń do usuwania dymu EVAP można znaleźć tutaj: Najlepsze urządzenia do usuwania dymu EVAP.
175 Recenzje Urządzenie do wytwarzania dymu z oparów/próżni - test na...- Test wycieków z układu odparowania/próżni, łatwy w użyciu,...
- Made In USA, jakość wykonania
- Świetne narzędzie do wyszukiwania wycieków samochodowych,...
- Ułamek kosztów komercyjnych...
Najtrudniejszym sposobem znalezienia wycieku doładowania jest próba znalezienia go wizualnie. Sprawdź wszystkie przewody i węże układu doładowania, aby upewnić się, że żaden z nich się nie poluzował.
Możesz także ostrożnie spróbować podnieść ciśnienie w przewodach doładowania silnika za pomocą sprężonego powietrza, jeśli masz sprężarkę powietrza. Bądź jednak bardzo ostrożny, ponieważ silniki bardzo dobrze pracują na sprężonym powietrzu!!!
Upewnij się, że koła są w powietrzu, aby nie zaczęły jechać do przodu z powodu sprężonego powietrza, i bądź bardzo ostrożny z ciśnieniem.