Nowe badania ujawniły, że miliony kierowców ryzykują wybuchem, jeżdżąc z niedopompowanymi oponami po tygodniach nieużywania samochodu.
Badanie przeprowadzone wśród 2000 kierowców na zlecenie Halfords Autocentre wykazało, że zaledwie czterech na dziesięciu potrafi prawidłowo zidentyfikować lampkę ostrzegającą o niskim ciśnieniu w oponach, gdy pojawia się ona na desce rozdzielczej.
Co więcej, zaledwie połowa (50%) z tych, którzy zetknęli się z tą kontrolką, zignorowała ją - mimo że niedopompowane opony wywierają nadmierny nacisk na krawędzie opony, powodując jej szybsze zużycie.
Ponieważ w ciągu ostatnich dwóch miesięcy samochody stały zaparkowane, kontrole opon, świateł i akumulatora zostały prawdopodobnie jeszcze bardziej zaniedbane z powodu braku użytkowania.
Ponieważ tylko 68% ankietowanych kierowców zna prawidłowe ciśnienie w oponach swojego samochodu, a przeciętny kierowca sprawdza ciśnienie w oponach zaledwie raz na trzy miesiące, konsekwencje niesprawnych opon mogą być poważne.
Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza są bardziej podatne na przebicie, zużywają więcej paliwa, sprawiają, że kierowanie pojazdem jest cięższe i wpływają na jakość jazdy.
Aby pomóc kierowcom bezpiecznie powrócić na drogi, Halfords wprowadził zobowiązanie "Get Road Ready", oferując bezpłatną 30-minutową usługę. Obejmuje ona kontrolę głębokości opon, ciśnienia w oponach, test stanu akumulatora, reflektorów i świateł hamulcowych, mycie ekranu, poziom AdBlue, płynu chłodzącego i oleju, a jej celem jest zapewnienie kierowcom kontroli i uspokojenie ich w tym krytycznym okresie.
"Złagodzenie ograniczeń i rada, aby unikać transportu publicznego oznacza, że na naszych drogach będzie prawdopodobnie więcej samochodów" - powiedział Graham Stapleton z Halfords.
"Nasze spostrzeżenia pokazują, że z powodu blokady, jeden na pięciu członków społeczeństwa nie korzystał ze swojego samochodu w ciągu miesiąca, więc dlatego oferujemy to 15 funtów kontroli za darmo.
"Oznacza to, że możemy wspierać kierowców i zapewnić im spokój ducha oraz pomóc w zapobieganiu wszelkim niespodziankom motoryzacyjnym, kiedy wrócą na drogę".
Prawie siedem procent wszystkich samochodów nie przechodzi MOT z powodu wadliwych opon, według DVSA.
Ciśnienie w oponach może spaść z powodu naturalnego wycieku powietrza przez ścianki opony, spadku temperatury otoczenia i powolnego przebicia opony.
Ponad jedna trzecia (35%) ankietowanych przyznała, że w przeszłości jeździła z niedopompowanymi oponami, ponieważ na stacji benzynowej była kolejka.
Prawie jedna czwarta (23%) stwierdziła, że nie pompowała opon, ponieważ nie chciała za to płacić.
Zaledwie 10 proc. kierowców błędnie uważa, że niedopompowane opony mogą poprawić wydajność paliwa, mimo że szacuje się, że opona z o 20 proc. mniejszą ilością powietrza zużywa o 20 proc. więcej paliwa.