Elementy chromowane są wyjątkowo ładnym dodatkiem do każdego samochodu. Niestety, wbrew obiegowym opiniom, wcale nie są trwałe w użytkowaniu, szczególnie jeżeli właściwie o nie nie zadbamy. Wręcz przeciwnie, mogą się bardzo szybko zestarzeć i wyglądać przez to bardzo źle. Zaznaczmy też, że określenie „chrom” stosuje się szeroko i niezbyt precyzyjnie do bardzo różnych powiek pokrytych cienką warstwą chromu lub różnych substancji go zawierających, a nawet od niego wolnych, ale go imitujących.
Podstawą powłok chromowanych jest stal. Powinna być równa i wypolerowana. Na nią przychodzi miedź, co wyrównuje powierzchnię i zapewnia jej właściwości antykorozyjne. Na miedź przychodzi warstwa niklu, błyszczącego metalu będącego znakomitym podłożem dla chromu. Ta warstwa ma zaledwie 50 mikrometrów. Sama warstwa chromu jest 5-10 razy cieńsza. Warto podkreślić, że warstwy miedziowe mają tutaj ogromną wartość, ponieważ stopień wygładzenia dzięki nim uzyskany będzie decydował o jakości efekt końcowego. Wszystkie niedoskonałości są przez chrom uwypuklane.
Dbanie o powłoki chromowe jest konieczne, ponieważ ich naprawa jest bardzo droga i czasochłonna. Najważniejsze jest ich regularne mycie, ponieważ zanieczyszczenia łatwo wżerają się powierzchnie chromowane, a że te są bardzo cienkie, szybko dochodzi do ich zniszczenia.
Najprostszym sposobem na ochronę chromu są specjalne pasty do tych powierzchni. Ich delikatne właściwości ścierne usuwają wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia i tworzą warstwę ochronną, ale trzeba się upewnić, że nakłada się je bardzo miękkimi ściereczkami z mikrofibry. Szmatki muszą być czyste, ponieważ każde ziarnko piasku na takiej szmatce będzie prowadziło do powstania rys. co więcej, pasty powinny być produkowane przez sprawdzone firmy, najlepiej marki Sonax, Meguiars czy Poorboy's World. Budżetowym rozwiązaniem może być marka K2.
Czyste i zabezpieczone pastami elementy chromowane będą nam służyły przez długi czas i będą cieszyć nasze oko, ale cały czas istnieje ryzyko najróżniejszych uszkodzeń chemicznych i fizycznych. Jeśli takie się pojawią, konieczne będzie skorzystanie z usług profesjonalisty, ponieważ działanie na własną rękę skończy się pewnie koniecznością wymiany części.